Kooteen toivomuksesta esittelen yhden raakakuvan eli sen mitä digillä saa aikaiseksi ilman kuvankäsittelyä. Tämä on nyt ainutlaatuinen tilaisuus, joka ei tule toistumaan - näitä ei jatkossa tule esille ja kuten blogin esittelyssä sanotaan en ala esiintyä täällä minään neuvojana.

Maailmassa on miljoonia ihmisiä jotka käyttävät esim. Photoshoppia ammatikseen ja ovat innostuneita neuvomaan muita. Minusta on vain hauskaa ettei sen ohjelman käytössä ole mitään absoluuttisen oikeeta tapaa, mulle se on vain tapa päästä tiettyyn lopputulokseen johon olen pyrkimässä. Näen raakakuvassa valmiin kuvan ja "otan sen esiin" omalla tavallani. Ei mua kiinnosta pätkääkään teinkö sen "oikein" vai "väärin".

Raakakuvassa on digikalvo eli se on kontrastiton ja harmaa. Jos jollakin on tosiaan sellainen käsitys että kuva on sellaisenaan valmis esiteltäväksi - mitä kamera tuottaa - on kyllä asiasta aivan eri mielikuva kuin minulla ja ollaan eri linjoilla. On vain äärettömän harvoja tilanteita mihin tuo digikalvo käy. Samahan se filmilläkin, kyllä vedostaminen on vähintään yhtä tärkee homma kuin kuvan ottaminen.

Kuvan käsittelystä mulla ei ole mitään vakiojuttuja mitä teen (lukuunottamatta tuon harmaan kalvon poistoa) ja käsittelen joka kuvan mielialan mukaan. Läheskään aina en edes muista mitä olen tehnyt koska käytän kuvankäsittelyä kuin lelua. Kokeilen käykö joku asia, jos ei niin palaan alkuperäiseen ja kokeilen jotain muuta. Työskentelytapani ei kävisi ammattilaiselle, jonka on saatava nopeasti käsiteltyä suuria määriä kuvia valmiiksi. Silloinhan jotkut perusasiat kannattaa automatisoida. Mä voin tehdä mitä haluun, kun kuvaan itselleni eikä ole mitään deadlineja.

Vertaa siis edelliseen kuvaan. Asia loppuunkäsitelty mun osalta.
86618.jpg