Kaksi viimeisintä Picasan päivystä on ollut käyttöjärjestelmän suhteen niin moderneja että minun antiikkiset vehkeeni eivät tuolle tasolle enää yllä. Ensin se edellisen päivityksen yhteydessä päätti lopettaa yhteistoiminnan tulostimen kanssa ja nyt eilen se sitten taas uuden päivityksen jälkeen herkesi pelaamasta kokonaan. Tietysti tuollainen päivitysten haku ja Beta-ympäristöihin säntäily on typerää kun tietää etukäteen että tuloksena on vaikkapa ohjelman toiminnan loppuminen, mutta se kuuluu tähän loppumattomaan kokeilunhaluuni.

Kerkesin siihen Picasaan jo tottua niiden kuukausien aikana kun käytin sitä kuvien purkuun kamerasta ja säätelyyn, joten nyt on vähän mieli maassa. Sen yhteispeli Bloggeriin katkesi jo tosin siinä vaiheessa kun vaihdoin Bloggerin puolella Betaan, siitä se ei käsittänyt mitään.

Mutta toisaalta tällainen uusi tilanne piristää, kun nyt onkin pakko kokeilla taas mikä olisi mulle mieleinen tapa touhuta kuvien kanssa kun vaihtoehtoja on ulottuvilla lukemattomia. Tietysti heti suljin ajatuksista Photoshopin käytön tuohon tarkoitukseen. Mä olen perinteisesti vastarannan kiiski ja teen kaikki asiat a) toisin kuin muut ja b) niinkuin mua sattuu huvittamaan.

Tällä kertaa valikoitui kamerasta tietokoneelle siirtämistä ja nettiin valmistelemista varten PhotoFiltre, mistä olenkin aina tykännyt kovasti, mutta nykyisin vähemmän sitä käyttänyt. Tällaisten muutosten takia kuviinkin tulee vähän erilaisuutta ja vaihtelua kun kuitenkin "digivedostan" kuvani kuitenkin aina - eikä mikään (tai melkein mikään) tule teille asti nähtäväksi suoraan kamerasta ilman käsittelyä.

Tässä siis Ulpukka, basketcase, tänään.
187970.jpg