Tässä hiljattain peräänkuulutettiin kansalaisten omaa aktiviteettia eriarvoistumiskehityksen tuomitsemiseksi...Täällä on taas asiaa perustulosta, jota minä olen pitänyt parhaana ratkaisuna asiaan. Koska minä olen tällainen tavallinen muuramelainen korpifilosofi ja nykymaailmassa ei uskota kuin opillisia meriittejä ja tutkintoja suorittaneita asiantuntijoita, niin tässä samalla asialla on Jorma Kalela - Turun Yliopiston poliittisen historian emeritusprofessori. Jollette ole tulleet vakuutetuiksi asiasta kun minä sitä esitän - niin täältä voitte lukea hänen perustelunsa perustulon puolesta

"Perustulon toteuttaminen yksinkertaistaa sosiaaliturvaa, koska silloin voidaan luopua monista erillisistä tuista. Samalla päästään eroon nykyjärjestelmää kuvaavista loukuista. Eihän ole kovin järkevää, että kansalaiselta vaaditaan erilaisten tukien keskinäisten vaikutusten hallitsemista, mihin eivät pysty asiantuntijatkaan." Lähde HS

Viimeaikojen tilkkutäkkiratkaisuilla ei ole vaikutettu köyhyysongelmaan juuri lainkaan kun parannusten vaikutukset on eliminoitu jonkun muun tuen heikentymisenä. Tilkkutäkistä on päästävä eroon ja samalla tehtävä järjestelmästä oikeasti kannustava ilman loukkuja.