Tänään oli jostakin syystä ensimmäistä kertaa todellisia vaikeuksia
keksiä tänne kuvaa. Syynä saattaa olla se että odotan niitä kameran
lisävarusteita saapuviksi ja pääni on jo täynnä uusia ideoita niiden
kokeilemisesta.
Toinen syy on se että postasin kuvan pitkästä aikaa Kameralaukkuun.
Valitsin kuvan Miken aloittamaan ketjuun "Paskojen kuvien ketju. Postaa
paskin kuvasi". Koska olen laiska deletoimaan näitä epäonnistuneita
mestarilaukauksia, valinnan varaa olikin suunnaton määrä. Syynätessäni
mikä olisi sopivin ketjuun (ei suinkaan paskin, sillä paskempiakin on!)
päädyin sitten viimekeväiseen otokseen joka oli tulosta
päähänpinttymästäni saada kunnollinen pajunkissa-kuva. Sainkin yhden
hyvän lopulta omasta mielestäni, mutta niitä harjoituskappaleita näkyi
kertyneen melkoinen kasa erilaisissa valaistuksissa. Siis en postannut
sitä mielestäni kunnollista vaan päädyin sellaiseen versioon jossa
keskeissommittelun perinnettä noudattavien pajunkissojen sijasta
tarkennus oli taivaalla kulkevassa suihkukoneen jättämässä
höyryviivassa ja sadan metrin päässä sijaitsevissa koivun latvoissa.
Tässähän kävi niin että tarkennus oli suurimman osan ajasta kyllä ihan
oikein, mutta horjahdin ja esitarkennus pääsi karkaamaan ja
MESTARILAUKAUS oli syntynyt. Suunnittelin kyllä että en nyt
odotuksistanne huolimatta laita sitä tänne näkyviin, jos ette ole vielä
rekisteröityneet Kameralaukkuun nyt on ainakin se hyvä syy että pääsee
vilkaisemaan mikä tämä paskakuva oikein on laatuaan :)
Se näkyi Argosilta (Terveisiä vaan! Argoshan minut kutsui alkujaan Kameralaukkuun!) saaneen jo ketjun luonteeseen kuuluvan kommentin.
"Kuva viittaa selvästi pääsiäisen odotukseen, joka on mennyt painajaiseksi.
Kuvassa on mielenkiintoisesti asetettu vastakkain lähelläolevan mustuneen pajunkissan
muodossa pienen ihmisen epätoivo saavuttamattoman ja jo ohimenneen taivaallisen
ylösnousemuksen edessä. Taustalla olevat kaatamattomat ristinpuut vielä viimeistelevät
tunteen avuttomuudesta päästä mukaan tähän suureen tapahtumaan. Oikean alareunan
puunoksat aiheuttavat hieman epätietoisuutta niiden osuudesta tähän spektaakkeliin."
Johon Vuoren Matti, tuo kuvakritiikin guru, lisäsi vielä panoksenaan:
"Tässä
on kyse juuri paljonpuhutusta "ristivarjon" käsitteestä: kuvassa olevat
symboliset elementit luovat kuvaan uskonnollisen tason, "varjon", joka
lepää koko katsomiskokemuksen päällä. Kyse on juuri varjosta, sillä
toisin kuin Barthesin "punctum", kokemus ei ole henkilökohtainen, vaan
koko ihmiskuntaa - tai vähintäänkin kristittyjä - yhdistävä."
Ääh, onhan se nyt pakko laittaa myös tänne kun pojat otti esiin ton
legendaarisen ristivarjon käsitteen - vaikka en siis olisi millään
halunnut kuvaa tänne.
Niin, olisin postannut mieluummin vain tän toisen kuvan (joka ei ole
häävi sekään) mutta sen valintaan tuli taas inspiraatio Fotomikin
postaamasta rantaväylällä itsetehdyllä kameralla kuvatusta otoksesta "Tie vie".
Paikka ei valitettavasti ole ihan sama. Voisin kyllä käydä tossa
toisessa paikassa työmatkalla joku päivä niin voisimme porukalla
verrata miten ponnetonta jälkeä digi suoltaa verrattuna
perinteikkääseen uniikkikameraan. Minun kuvan nimi on "Kotia kohti" kun
tämä on kuvattu digikameraa toisessa kädessä pitäen itse ajaen samalla
autoa Tiikkarista kohti Muuramea. Kyseessä jälleen liikenteen törkeä
vaarantaminen.
keskiviikko, 22. maaliskuu 2006