Tänään oli jostakin syystä ensimmäistä kertaa todellisia vaikeuksia keksiä tänne kuvaa. Syynä saattaa olla se että odotan niitä kameran lisävarusteita saapuviksi ja pääni on jo täynnä uusia ideoita niiden kokeilemisesta.

Toinen syy on se että postasin kuvan pitkästä aikaa Kameralaukkuun. Valitsin kuvan Miken aloittamaan ketjuun "Paskojen kuvien ketju. Postaa paskin kuvasi". Koska olen laiska deletoimaan näitä epäonnistuneita mestarilaukauksia, valinnan varaa olikin suunnaton määrä. Syynätessäni mikä olisi sopivin ketjuun (ei suinkaan paskin, sillä paskempiakin on!) päädyin sitten viimekeväiseen otokseen joka oli tulosta päähänpinttymästäni saada kunnollinen pajunkissa-kuva. Sainkin yhden hyvän lopulta omasta mielestäni, mutta niitä harjoituskappaleita näkyi kertyneen melkoinen kasa erilaisissa valaistuksissa. Siis en postannut sitä mielestäni kunnollista vaan päädyin sellaiseen versioon jossa keskeissommittelun perinnettä noudattavien pajunkissojen sijasta tarkennus oli taivaalla kulkevassa suihkukoneen jättämässä höyryviivassa ja sadan metrin päässä sijaitsevissa koivun latvoissa.
Tässähän kävi niin että tarkennus oli suurimman osan ajasta kyllä ihan oikein, mutta horjahdin ja esitarkennus pääsi karkaamaan ja MESTARILAUKAUS oli syntynyt. Suunnittelin kyllä että en nyt odotuksistanne huolimatta laita sitä tänne näkyviin, jos ette ole vielä rekisteröityneet Kameralaukkuun nyt on ainakin se hyvä syy että pääsee vilkaisemaan mikä tämä paskakuva oikein on laatuaan :)
Se näkyi Argosilta (Terveisiä vaan! Argoshan minut kutsui alkujaan Kameralaukkuun!) saaneen jo ketjun luonteeseen kuuluvan kommentin.
"Kuva viittaa selvästi pääsiäisen odotukseen, joka on mennyt painajaiseksi.
Kuvassa on mielenkiintoisesti asetettu vastakkain lähelläolevan mustuneen pajunkissan
muodossa pienen ihmisen epätoivo saavuttamattoman ja jo ohimenneen taivaallisen
ylösnousemuksen edessä. Taustalla olevat kaatamattomat ristinpuut vielä viimeistelevät
tunteen avuttomuudesta päästä mukaan tähän suureen tapahtumaan. Oikean alareunan
puunoksat aiheuttavat hieman epätietoisuutta niiden osuudesta tähän spektaakkeliin."

Johon Vuoren Matti, tuo kuvakritiikin guru, lisäsi vielä panoksenaan:
"Tässä on kyse juuri paljonpuhutusta "ristivarjon" käsitteestä: kuvassa olevat symboliset elementit luovat kuvaan uskonnollisen tason, "varjon", joka lepää koko katsomiskokemuksen päällä. Kyse on juuri varjosta, sillä toisin kuin Barthesin "punctum", kokemus ei ole henkilökohtainen, vaan koko ihmiskuntaa - tai vähintäänkin kristittyjä - yhdistävä."
Ääh, onhan se nyt pakko laittaa myös tänne kun pojat otti esiin ton legendaarisen ristivarjon käsitteen - vaikka en siis olisi millään halunnut kuvaa tänne.
53735.jpg
Niin, olisin postannut mieluummin vain tän toisen kuvan (joka ei ole häävi sekään) mutta sen valintaan tuli taas inspiraatio Fotomikin postaamasta rantaväylällä itsetehdyllä kameralla kuvatusta otoksesta "Tie vie". Paikka ei valitettavasti ole ihan sama. Voisin kyllä käydä tossa toisessa paikassa työmatkalla joku päivä niin voisimme porukalla verrata miten ponnetonta jälkeä digi suoltaa verrattuna perinteikkääseen uniikkikameraan. Minun kuvan nimi on "Kotia kohti" kun tämä on kuvattu digikameraa toisessa kädessä pitäen itse ajaen samalla autoa Tiikkarista kohti Muuramea. Kyseessä jälleen liikenteen törkeä vaarantaminen.
53727.jpg