Tämä blogin kirjoittaminen on mulla vielä vähän vaiheessa vaikka aloitin jo useempi kuukausi sitten ja postauksiakin on jo melko paljon. Omaksun nyt sellaisen käytännön (minkä aloitin jo tuolla vaalikirjoittelun tiimellyksessä) muutama päivä takaperin. Eli en aio laittaa kuvaa ihan joka postaukseen. Tämä olkoon myös sellainen kirjoitus, koska minulla ei ole aiheeseen liittyvää kuvaa enkä rupea sellaista keksimällä keksimään. Tämä kirjoitus liittyy siihen että tämä on ilmoitettu Jyväskylä-aiheiseksi blogiksi ja ajattelin tarttua entisen Suomen Ateenan nykyiseen kulttuuritarjontaan aluksi näyttämötaiteen osalta.

En ole sillälailla kulttuuri-ihminen että edes kävisin leffassa tai teatterissa kovin monta kertaa vuodessa. Kotiteatteri, telkku ja netti tyydyttävät elokuvannälkäni ihan mainiosti. Teatterissa olen viimevuosina käväissyt kun mies on saanut työpaikan puolesta lippuja Jyväskylän kaupunginteatterin näytöksiin ja minä olen sitten käyttänyt ne. On tullut katsottua Ray Cooneyn hupailuja ja toisaalta historiallinen Täällä Pohjantähden alla, milloin mitenkin. Joskus koululaisena olin hyvinkin ahkera teatterissakävijä kun ystävättäreni äiti oli töissä teatterin palveluksessa ja kävimme katsomassa kaikki näytökset muistaakseni vielä ilmaiseksi.

Tarkoitukseni on alkaa hehkuttaa jo hyvissä ajoin Jyväskylän kaupunginteatterin ohjelmistoon tulevaa Tuntematonta sotilasta, jota katsomaan varmaankin Kissamaun kanssa suunnistamme keväällä. Ensi-ilta on helmikuussa, mutta ihan silloin en usko että vielä menemme. Alkuperäisteoksen molemmat versiot ovat meille tuttuja kirjoina, samoin molemmat elokuvat. Mitään sellaista äärimmäistä fanittamista emme kylläkään osoita kuten eräs tuttuni, joka osaa sanasta sanaan ulkoa kirjan ja pystyy ulkomuistista siteeraamaan sivukaupalla tekstiä. Näytelmän ohjaa Juha Hurme, joka on ikätoverini (en siis tunne henkilökohtaisesti vaan olemme syntyneet samana vuonna). Lisätietoa näytelmästä ja ohjaajasta saa teatterin sivuilta.